Gyilkosság Isztambulban

Mix Online - Gyilkosság Isztambulban - Nyomtatható változat

főoldal - Vélemény
Bajnóczy Bella | 2021. 10. 13. 8:00:41
Gyilkosság Isztambulban Bejárta a világot a térfigyelő kamera felvétele, amint Jamal Khashoggi szaúd-arábiai újságíró belép országa isztambuli konzulátusára, ahonnan már soha nem lépett ki élve. Ebből a néhány képkockából született az a százhúsz perces oknyomozó thriller-dokumentumfilm, amely feldolgozta az egész világot sokkoló történetet, előzményeit és az utóéletét. Az Oscar-díjas Brian Fogel A szakadár (The Dissident) című, hátborzongató politikai krimijét e napokban vetítik a mozik, hatásától csak nehezen lehet szabadulni. Kashoggi volt a szaúdi hatalom fekete doboza.

Tisztában vagyok vele, hogy veszélyes, amit csinálok – mondja egy archív felvételen Jamal Khashoggi, a szaúdi rendszer kíméletlen kritikusa, akinek meggyőződése volt, hogy küzdenie kell hazája demokráciájáért. Brian Fogel is tisztában lehetett azzal, hogy veszélyes dolog, amibe e filmmel belefogott. Hiszen óhatatlanul is bírálnia kellett azt a rendszert, amelynek Khashoggi az áldozata lett. Ezzel együtt az utóbbi idők talán legjobb dokukrimijét forgatta le, amely az első percétől kezdve az utolsóig hitchcocki feszültségben tartja nézőjét. Szakadárnak hívta magát a Szaúd-Arábiából hirtelen eltávozó Khashoggi . „A kormány úgy kezel, mintha lelőttem volna a királyt és szökésben lennék” – mondta, hozzátéve, hogy Szaúd-Arábiában bűn, ha az embernek saját véleménye van. Neki az volt, újságíróként, szerkesztőként, mindenhonnan kirúgták, mert megírta azt, amit igaznak érzett, úgy vélte, hogy csak bajt hozhat, ha egy ország élén minden döntést egyetlen ember hoz meg. Emiatt támadták a médiában, a közösségi platformokon, sőt meg is fenyegették. 2018 nyarán úgy érezte, az egész ország ellene fordult.

 A szavakkal küzdött, az íráson kívül nem sok mindent tehetett a hazájáért, ő volt a szaúd-arábiai hatalom fekete doboza – mondták róla a filmben. A támadásoktól tartva feleségét, gyerekeit, az országot, hatvan év munkáját és kívülállóként hirtelen a periférián találta magát. Washingtonba ment és a Washington Postban kezdett publikálni arról, hogy Szaúd-Arábia nem volt mindig ilyen és arról, hogy „mi, szaúdiak jobbat érdemlünk”. A Montreálban, Brüsszelben, Washingtonban, Genfben, Oslóban, s persze, Isztambulban forgatott filmben megszólal Khashoggi török menyasszonya, Hatice Cengiz is, akivel együtt érkezett az isztambuli konzulátushoz, de csak a férfi ment be az épületbe a válási dokumentumokért 1918. október másodikán 13 óra 14 perckor- Hogy azután soha többé ne lépjen ki onnan. Hatice elmesélte, hogy éjjel egyig várta.

 Nem csupán a kapcsolatuk története elevenedik meg, hanem egy Montreálban élő szakadár is részletesen mesél arról, milyen internetes hadműveletet tervezett az akciót pénzzel is támogató Khashoggival a szaúdi rezsim ellenében, s szerepelnek a filmben Khashoggival készült korábbi interjú- és vitaműsor részletek, feltűnnek publikációi is. Mindemellett a film készítői természetesen igyekeztek alaposan körül járni, mi történhetett a konzulátuson. A nyomozás török vezetője elárulta, hogy birtokukban van az a teljes hangfelvétel, amely a gyilkosság helyszínén, a konzulátus tárgyalójában készült, s amely alapján felidézte Khashoggi életének utolsó perceit. Ugyanitt helyszíni szemlét is végeztek. – Ismeri azt az érzést, amikor belép valahová és túl tisztának talál mindent? – kérdezte sejtelmesen. Az isztambuli főügyész minden kétséget kizáróan kijelentette, hogy a szaúdi újságíró előre megtervezett gyilkosság áldozata lett. A szaúdiak persze dühösen utasították el a vádakat, de a török hatóságok mindenkit azonosítottak, akik részt vettek ebben az ügyben.

A Közel-Kelet egyik legjelentősebb rendszerkritikus értelmiségijének nyomtalan eltűnése szinte sokkolta a világot, és ez a film ugyanígy sokkolja a nézőt. S ehhez a film készítőinek még hatásvadász elemeket sem kellett használniuk. (A szakadár (The Dissident) október 7-től a hazai mozikban, eredeti nyelven, magyar felirattal, a Pannonia Entertainment forgalmazásában.)