Magyarán, a tervezett heti 5 ezer darab korszerű kocsi, helyett csupán ezret termelő legkorszerűbb, új németországi járműipari cég pár hónap után behúzta a kéziféket! A Tesla 2022 első negyedévi, 3 milliárd dolláros rekord nyereségében szerepet még nem játszó, Berlinhez közeli üzem kulcsátadása igazi szenzáció volt a hajdani NDK tájain!. Viszont az amerikai márka európai tömeggyártásának {egyik} gátja az égető munkaerő hiány. A német fémipari szakszervezet abban bízott, hogy 12 ezer embernek ad majd kenyér keresetet a gyéren lakott, ám a 3,8 milliós fővárost körülölelő Brandenburg tartomány zöldmezős beruházással született gyára. Ehelyett most júliusban közel 5 ezer dolgozót küldtek kéthetes szabadságra. Az IG Metall ágazati érdekvédelmiseit az sem vígasztalja, hogy e nyáron már hat százalékkal magasabb bérért vettek fel új melósokat. Hiszen az NSZK-ban jelenleg 8 százalék körüli infláció tombol.
Ismét felvetődik a régi kérdés, hogy miért Brandenburgban és nem az Odera folyó túlsó partján, Lengyelországban építkezett Elon Reeve Musk? Persze a dél-afrikai születésű, szuper gazdag amerikai üzletembernek jó reklám (lesz), ha „Made in Germany” címkével dobhatja piacra autóit – melyekből idén 60 ezer darabot hívtak vissza. Köztük a Grünheidében is gyártott Model Y típust... Meglepte a Gigafactory toborzóit az is, hogy az NSZK keleti szomszédjától alig jelenkeztek szakmunkások, mérnökök az új üzembe. S az Ukrajnából érkezett menekültek – noha dolgozhatnak az EU-ban – sem ostromolták meg a gyárkaput.
S most ez a pauza! Hogy' a túróban lesz ebből 2023-ra évi félmillió darabos Tesla termelés, azt még a jósok sem tudják! Sőt az IG Metall bérharcban, sztrájkban edzett szakszervezti vezetői sem sejtik. A Gigafactory környékén most nem csak a hajnalok, a nappalok is csendesek. Pihen az óriás csarnok komplexum: „s mig szendereg a robogás -
álmában csönget egy picit ...”
Fotó: -a-