RSS Feed

Hol folytatja Vitézy Dávid?

portfolió - 2022. 05. 20. 9:00:06 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Hol folytatja Vitézy Dávid?

Közlekedéspolitikáért felelős államtitkárként folytatja Vitézy Dávid az újonnan felálló Technológiai és Ipari Minisztériumban - derült ki Palkovics László gazdasági bizottság előtti meghallgatásán. A miniszterjelölt beszélt az minisztérium legfontosabb feladatairól is, melyben szerepel a különböző országrészek fejlettségi szintjének kiegyenlítése, új iparágak fejlesztése és a teljes foglalkoztatot

 Miniszterhelyettesi pozíciót kap Koncz Zsófia, országgyűlési képviselő.
Nyitott vagy az újdonságokra, véredben van az innováció? 

Közlekedéspolitikáért felelős államtitkárként folytatja Vitézy Dávid a Technológiai és Ipari Minisztériumban. Palkovics László újonnan felálló minisztériumában ugyanis hangsúlyos szerepet fog kapni a közlekedéspolitika.

A minisztérium közlekedéspolitikájában fontos szerepet kap a vasútfejlesztés (mint a teherszállítás legfontosabb útja) és az útfejlesztések is. Utóbbi keretei között továbbra is azt a célt igyekeznek végre hajtani, hogy minden megyei jogú városba vezessen autópálya, és a határig is elérjenek. Cél még továbbá, hogy bárhol is lakjon valaki az országban, az fél óra alatt el tudjon jutni egy autópályáig.

Palkovics László gazdasági bizottsági meghallgatásán vázolta a Technológiai és Ipari Minisztérium feladatait, a magyar ipar jelenlegi állapotát és jövőbeni irányait. "Ha megnézzük, hogy Magyarország hol áll az ipari termelés tekintetében, akkor látjuk, hogy igen jó helyen vagyunk - Magyarország egy igazi high-tech iparral rendelkező ország, amiben szerepe van annak is, hogy az elmúlt 10 évben az innovációt tekintve is jelentős fejlődést lehetett látni" - kezdte.

A magyar ipar elég robusztus - a járvány után is jó állapotban van és még a háború hatásai sem mutatkoznak. 2021 első negyedévében így 5,5%-kal nőtt az ipari termelés, még úgy is, hogy ebből a legkisebb növekedést a járműipar produkálta.

Magyarország az elmúlt 5 évben tendenciózusan tudta növelni a beruházási rátát egészen 28%-ig, ami a második legnagyobb Európában. Az elmúlt években megjelent körülbelül 2000 milliárd forintos beruházások már kezdenek látszani a jelenlegi tényadatokban is" - ecsetelte az elmúlt évek eredményeit.

Az innováció kapcsán elmondta, Európában nálunk nőtt a legjobban az innovációval foglalkozók száma. Ez a beruházott pénzekben is meglátszik, hiszen a 2020-as 800 milliárd forintos adat duplája a 2010-esnek. A miniszterjelölt elmondása szerint ebben nagy szerepe volt az olyan strukturális átalakításoknak, mint az MTA átszervezése, az új, nemzetközi laborok létrehozása és az egyetemek modellváltása.

A minisztérium a következő években nagy hangsúlyt tervez fektetni a különböző régiók eltérő fejlettségi szintjének kiegyenlítésére is.

Ha megnézzük, hogy milyen beruházások zajlanak Borsodban vagy a Nyírségben, akkor látjuk, hogy 4-5 éven belül az ország keleti fele is olyan ipari potenciállal fog rendelkezni, mint a nyugati.- emelte ki, majd hozzátette, déli irányba is megindult egy fejlesztési irány.

A következő 10 év stratégiája kapcsán azt emelte ki, hogy a már jelenleg is létező és fontos terülteket (járműipar) is tovább kell fejleszteni, de új területek is nagyobb hangsúlyt kaphat, ilyen az élelmiszeripar is (itt később bizottsági kérdésre válaszolva elmondta, ugyan Magyarország valóban 17 millió embert tudna ellátni, de az élelmiszer csak akkor az, ha becsomagolva eljut a polcokra - ebben kell sokat fejlődni). Emellett megjelentek új iparágak is, mint a másodlagos nyersanyaggyártás és a körforgásos gazdálkodás. A fejlődésnek azonban technológiai feltételei is vannak, ilyen az automata gépek fejlesztése is, az akkumulátorgyártás és a hidrogéntechnológia is.

Utóbbi kapcsán később még elmondta, a hidrogéntechnológia azon területek közé tartozik, melyek jelentősen át fogják rajzolni az életünket. Ehhez kapcsolódóan kiemelte, a napenergia-előállítás fejlődésével egyre nagyobb szükség lesz a hidrogénre is, ami az energiaraktározásban lehet nagyon fontos.

Nagy hangsúlyt kap majd a hadiipar is, mely korábban csak stratégiai előrelátás miatt volt fontos, most viszont már gyakorlati haszna is van. "A német hadiipar újjáéledésére is figyelnünk kell, fontos partereink lehetnek ebben. Az ágazat itthon egyébiránt van olyan high-tech, mint a járműgyártás" - mondta.

Az elektromos járművekre való áttérés záloga a hazai akkumulátorgyártás. Ahol vannak akkumulátorgyárak, oda jönnek az autógyárak is- hangsúlyozta Palkovics László. Ennek kapcsán nem csak a gyártási kapacitás a fontos, hanem a tudás-kapacitás is - tette hozzá. A járműgyártásban ezeken kívül fontos szerepet szánnak még a busz- és a vasúti eszközök gyártására is, hiszen a vasútfejlesztésekre nagy hangsúlyt terveznek fektetni (legyen szó a Budapest-Belgrád vagy a V0-s, Budapestet elkerülő vasútvonalról).

A járműgyártáson kívül fontos szerepet szánnak olyan kisebb ágazatoknak is, mint az acélgyártás (ami hangsúlyozottan zöld lesz - itt érvényesül majd a körforgásos gazdálkodás is), az egészségipar, és a drónok helyzete is (gyártás és szabályozás).

Kiemelt terület lesz még az ipar digitalizációja is, mely külön államtitkárságot is kap. A terület már csak azért is fontos, mert az támogatja az ipar fejlődését is. "Egy sor olyan dolog történt ezen a területen, aminek az eredményeit hamarosan látni fogjuk, ilyen az 5g hálózat kialakítása, mely itthon jár az egyik legelőrébb Európában" - mondta a miniszterjelölt. Ide kapcsolódik a Blockchain-technológia fejlesztése is, melyet akár az államigazgatás hatékonyabb és biztonságosabbá tételére is lehet alkalmazni.

Palkovics László beszélt még a foglalkoztatáspolitikáról és a minimálbér-emelésekről is. Itt elmondta, a kormány elérte a 2010-ben kitűzött, plusz 1 millió munkahely teremtésének célját, most a teljes foglalkoztatottság a következő lépés. Ebben elmondása (és a statisztikák) szerint egyre kisebb szerepe van a közfoglalkoztatottak számának is, a regisztrált álláskeresők száma pedig történelmi mélyponton van, miután sikerült a 2020 közepi megugrást is ledolgozni. A minimálbér-emelést folytatni fogják, csak úgy, mint a munkásszállások létrehozását. A Tungsram dolgozókat illetően még elmondta, képzési programokkal segítik a leépített munkavállalókat.

A felsőoktatás modellváltásával kapcsolatban - bizottsági kérdésekre válaszolva - kiemelte, Magyarország a GDP 2%-t költi a területre, ami nem rossz adat az EU-s átlaghoz viszonyítva. Megvédte továbbá az MTA átalakítását is, illetve hangsúlyozta, a magyar tulajdon és magyar gyártás előtérbe-helyezése nem összehasonlítható a szocializmus "vas és acél országának" gondolatával.

A meghallgatás végén 12 igen, 3 nem és 1 tartózkodási szavazat mellett a bizottság támogatta Palkovics Lászlót miniszteri pozíciójában.

Fotó: -a-
Lap tetejére