RSS Feed

Döcögő Tesla

Mogyorósi Géza - 2022. 05. 14. 8:09:09 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Döcögő Tesla

Németország legkorszerűbb, új járműipari cége e tavasszal kezdte meg a termelést. A Tesla 2022 első negyedévi, 3 milliárd dolláros rekord nyereségében, így még nem játszhatott szerepet a Berlinhez közeli Gigafactory kulcsátadása. Az amerikai márka európai tömeggyártásának májusban az egyik gátja az égető szakember hiány!

Magam is csodálkoztam azon, hogy a gyéren lakott, a német fővárost körülölelő Brandenburg tartományban és nem az Odera folyó túlsó partján, Lengyelországban építkezett Elon Reeve Musk. Persze a dél-afrikai születésű,  szuper gazdag amerikai üzletember aligha szorul magyar zsurnaliszták tanácsára! Ám azon igen meglepődtek a Gigafactory toborzói, hogy az NSZK keleti szomszédjától alig érkeztek melósok, mérnökök a zöldmezős beruházással elkészült  grünheidei üzembe.

A német fémipari szakszervezet tájékoztatása szerint jelenleg háromezer alkalmazottja van Európa első Tesla gépjármű gyárának. A termelés beindításához korábban még hiányzó környezetvédelmi engedélyeket pár hete kapta meg Musk. A hajdani Trabant birodalom lankás tájain az IG Metall ágazati szakszervezet számára is fontos, hogy e tavasszal beindulhatott az elektromos amerikai autók sorozatgyártása. Made in Germany! De aki odafigyel a Gigafactoryval kapcsolatos hírekre, annak feltűnhet, hogy a korábbi tervekben a foglalkoztatotti létszám még 12 ezer főről szólt. Májusban már csupán 10 ezer dolgozó alkalmazása a cél. Ennyi kell(ene), hogy 2023 küszöbéig felpöröghessen a brandenburgi tömegtermelés. A csúcsrajáratásnak persze csak egyik gátja a munkaerőhiány. A chip-ínség és a szállítmányozás megdrágulásával is összefügg, hogy kell még némi idő, hogy Sanghajjal versenyezhessen Grüneheide.

Így májusban is javában toborozzák a német-lengyel határhoz közeli Gigafactoryba a dolgozókat. A folyamatos termelés beindult, de az Oderán túlról a vártnál kisebb az érdeklődés 2022-ben a brandenburgi munkahelyek iránt. Pedig az ingázók olcsó(bb) lengyel üzemanyaggal ingázhatnának a két EU-s állam között! Eddig a háború elől nyugatra menekült ukrán szakemberek – főleg lányok, asszonyok – sem kapcsolódtak be az elektromos Teslák termelésbe. Vélem a nyelvtudás hiánya is fékezheti a rapid munkapiaci integrálódást! Pedig komoly járműipari tradicióval rendelkezik északkeleti szomszédunk! {Zaporozsec, ©koda stb.} A Tesla melósok,  mérnökök zöme persze a környékről, s a fővárosból jár (majd) be a korszerű üzembe. Ott a – számomra kicsit homályos – célkitűzések szerint októberben már heti 5-10 ezer darab környezetkímélő kocsi hagyhatja el a gyártósort!


Fotó: -a-
Lap tetejére