A kelet garázsa

Mix Online - A kelet garázsa - Nyomtatható változat

főoldal - Életmód
Mogyorósi Géza (Berlin) | 2018. 06. 13. 12:47:33
 A kelet garázsa Túl a friss modelleket felvonultató genfi és New York-i autószalonon egyre gyakoribbak az oldtimeres bulik Európában. A 2018-as veterán találkozókon már ritkán láthattunk jó öreg Moszkvicsokat, Pobjedákat, Zaporozseceket – a Magyarországon a 70-es évek hajnalán piacra dobott szovjet Zsiguli/Lada kivétel lehet!
A KGST tagállamokban, még luxusnak számított a magánautó, midőn friss, nyugatias, szláv kocsik jelentek meg az utakon. 1970-ben gurult ki Moszkvától délkeletre a gyárkapun a Fiat-licenc alapján összepakolt Zsiguli legelső szériája. Az időközben darabjaira hullott Szovjetunióban a 60-as években indult az eurázsiai kommunista állam legkorszerűbb autógyárának építkezése. Togliattiban - az olaszos városnév nem véletlen – 1969/70-ben születtek meg az első, Fiat 124-es alapján összeszerelt szláv családi limuzinok. A Zsiguli, majd Lada márkajelzéssel a szocialista-birodalom határain túl is (pl. Skandináviában) közkedvelt, négyajtós kocsi izgalmasan ötvözte az itáliai eleganciát és az oroszos robosztus stílust.
Hazánkba 1971-től exportálták a Zsigulikat: a magántulajokon kívül taxisok, rendőrök is megszerették e modellt. A Moszkvától délkeletre, zöldmezős-beruházás alapján megvalósított, modern gyárban évente több százezer torinói mintára készített kocsit bocsátottak útjára. Negyedszázaddal a véres második világháború után a brezsnyevi Szovjetunió egy 1,2 literes tömegjárművel rukkolhatott elő. A szocialista tábor fellélegzett. Pláne, hogy az önhordó karosszériás, ötszemélyes alaptípust 1972-ben követte a kombi változat. Később 1,3-as, sőt 1,5-ös és 1,6-os erőforrást kapott a Zsigának becézett járgány, melynek '76-ban debütált terepjáró verziója, a Lada Niva a mai napig megvásárolható. 2018-ban már ötajtós kivitelben is!