RSS Feed

Polszappan és rockopera

Mixonline - 2013. 08. 25. 8:00:45 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Polszappan és rockopera

Nem csitulnak az indulathullámok Alföldi Róbert István, a király-rendezése körül. A közösségi oldalon már szervezik a tüntetést, mellyel a darab augusztus harmincadikai budapesti előadását zavarnák meg. Egy színpadi produkció lett játéka mindenféle szélnek. Az a politikai szappanopera, amely Alföldi Róbertnek a Nemzeti Színház éléről való eltávolításával kezdődött, most a legújabb rendezésének kampánytémává emelésével folytatódik. Akik pedig lubickolnak e szappanopera habzásában, azok mintha nem ismernék a magyar történelmet és semmibe vennék az alkotói függetlenséget.

Ott tartunk, hogy politikai játékszerré vált Szörényi-Bródy rockoperája, az István, a király, pontosabban Alföldi Róbert rendezése lett játéka mindenféle politikai szélnek. A rockopera budapesti előadásainak idejére már szervezik a tüntetéseket, hogy így tiltakozzanak a "nemzetietlen" rendezés, a magyar történelem "meggyalázása" miatt. A tervezett összejövetel  "Tiltakozás Alföldi újabb gyalázata ellen" címet kapta a keresztségben. Nem tudni, mennyien lesznek, az viszont bizonyos, hogy az István, a király fővárosi előadását is akkora érdeklődés övezte, hogy második előadást kell tető alá hozni, mert az elsőre az összes jegy elfogyott. Mégis.

"Ne nézzük tétlenül ezt az újabb szemen köpését a magyar történelemnek! István, a király farmerban? Koppány bedrogozva?" olvasható a nemzeti érzelmükben magukat sértve érzők bejegyzései között, mások veréssel , változatos kínzásokkal, sőt valaki azt írta, hogy "a harmadik világ bármelyik országában kivégeznék Alföldi Róbertet nemzetidegen rendezői felfogása miatt". Felötlik, ami az iráni Salman Rushdie-val történt, akinek fejére a Sátáni versek című kötete miatt még Khomeini ajatollah három millió dolláros vérdíjat tűzött ki. A muszlimok szerint ugyanis e versek sértették a vallásukat, s emiatt még arra is felszólították őket, hogy a kötet műfordítóit is végezzék ki.

Ha úgy tetszik, a rendezés körüli hisztériát tekintve nem sok választ el bennünket a kommentben értelmezett harmadik világtól. Kulturális produkciót minősítenek esztétikai szempontok helyett pártszimpátia alapján. De hát mifelénk - a jelek szerint - olykor még rendezői felfogások is ki lehetnek szolgáltatva a politikának. Alföldi remek érzékkel választotta Klaus Mann Mephistójának színrevitelét az általa igazgatott Nemzeti Színház utolsó bemutatójaként. Mintha előre látta volna a rockopera rendezése körüli vihart. A darab ugyanis arról szól, mennyire szólhat bele a politika a művészetbe. "Egy művész életében nem merülhet fel az, hogy ő meddig megy el a hatalommal és az a társadalmi közeg, ahol ez kérdés, ott már baj van" – mondta a darab időszerűségéről a premier előtt Alföldi Róbert, akire Szörényi Levente és Bródy János a körülötte zajló politikai vihar ellenére is rábízta rockoperájuk megrendezését. A szegedi bemutató után Szörényi Levente azt nyilatkozta, Alföldi alárendelte a zenét a koncepciójának, ezzel ő csak az előadáson szembesült. Egyébként pedig azt akarta elérni a rockoperával, hogy gondolkozzunk, és próbáljunk meg kiegyezni egymással, legalább alapvető minimumokban. "Nemcsak a politikáról beszélek, mert az reménytelen dolog, hanem mi emberek a hétköznapi életben próbáljunk meg olyan kapcsolatokat erősíteni egymással, hogy elviselhető legyen az életünk" - tette hozzá.

Az István a királyt annak idején Aczél György engedélyével vitték be kőszínházba és adták elő a Nemzeti Színházban, ami szinte hihetetlen áttörésnek számított az akkori kultúrpolitikai légkörben, a műfaja és különösen a témája miatt. Ma pedig  színrevitele rendezői koncepciója miatt tüntetnének. A mostani rendezést úgymond, nemzetietlennek tartóknak is szólhatott Bródy üzenete, aki szerint nem biztos, hogy az képviseli a haza érdekeit, aki állandóan azt hangoztatja, hogy a haza érdekeit képviseli. Magyarország felemelkedésének záloga az Európába való integrálódás és ez mindenek felett álló érdek - fogalmazott Bródy János. Szerinte ha valaki ez ellen tesz, találhat érzelmi kapaszkodókat az István, a királyban is, de nem érti meg István király igazságát. Ehhez persze, tegyük hozzá, ismerni kellene a magyar történelmet, benne a történeti István király szerepét és Szörényi-Bródy konfliktusdarab rockoperájának igazi konfliktusát.

Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ