RSS Feed

Karibi flamingó zokniban

Csontos Tibor - 2019. 10. 09. 8:00:34 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Karibi flamingó zokniban

A különleges felvételen egy karibi flamingó nézegeti súlyos sérülése miatt rögtönzött és pillanatnyi segítséget nyújtó zokniba bugyolált lábát. Egy másik képen férfinak álcázott iráni nő igyekszik bejutni a női futballszurkolók számára tiltott területnek számító teheráni stadionba, egy harmadikon orvvadászok elleni női egység tagjait tanítják álcázásra, lopakodásra. Többek között ezek a fotók is láthatók az idei World Press Photo kiállításon, a fotóművészet talán legnagyobb hazai attrakcióján.

Minden esztendőben a kötelező kiállítás-szertartások között tartom számon a World Press Photo kiállítást, amely már jó ideje a Magyar Nemzeti Múzeumba költözött. A világ sok tájékáról érkezett képek e tárlata nem csupán mindannyiszor elegáns, hanem mindannyiszor odafigyelésre késztető. A World Press Photo anyaga minden évben szembesít bennünket emberi, drámai történésekkel, természeti katasztrófákkal és országdrámákkal, az igényesen válogatott és minősített képek, képriportok visszanéznek az elmúlt év eseményeire, megismételhetetlen pillanataira, de elvisznek bennünket olyan tájakra, melyekre talán soha nem juthatunk el és bemutatnak olyan szokásokat, hagyományokat, melyeket talán el sem tudnánk képzelni. A nagyvilág elkapott érdekes, izgalmas, fájdalmas, különleges vagy éppen derűt keltő, megmosolyogtató, rácsodálkozó pillanatait sűríti a Magyar Nemzeti Múzeum két termébe. 

Az állóképek furcsa mozijában vagyunk, egy kép vagy képsorozat egyetlen vetítővászon, melyeken thriller, krimi, vígjáték, dráma vagy éppen háborús, esetleg természetfilm "pereg". Egy fotó - egy mozi. Mozgóképek helyett persze megannyi állóképet látunk, de a belső mozinkban tovább peregnek a hozzáképzelt jelenetek. Az állóképek gondolatokat, érzelmeket mozgatnak meg bennünk, belenézünk a képen szereplő szemébe, elkapjuk a tekintetét, és keressük a meg állított idő, pillanat részleteit. A World Press Photo képei mellett nem lehet csak úgy elsétálni. Segítségükkel odacsöppenünk híradós tudósításokból már ismert háborús, polgárháborús helyszínekre, újra átélünk merényleteket, még közelebbről látunk emberi arcokat, történeteket.

Ennek a mostani kiállításnak egyik erőssége a történetmesélés. Köszönhetően annak, hogy képriport kategóriában is hirdettek versengést a képezés mesterei között. A vizuális újságírás és a digitális történetmesélés legjobbjai hoztak beszámolókat a nagyvilágból. A riporterekből és szerkesztőkből álló  nemzetközi zsűrinek volt is dolga, hiszen 78.800 képből kellett válogatniuk, ez 129 ország 4783 fotósának volt a termése. Mely zsűri Máté Bence természetfotós személyében magyar alkotót is díjra érdemesített.

Egykoron az egyetlen magyar televízió sikerműsorában számított a Kisfilmek a nagyvilágból című sorozat. Ez a kiállítás  hasonló hozzá. Látunk pillanatokat az ezeréves arab solymászatról, amerikai női bokszolókról, a csádi humanitárius vészhelyzetről, a három napig tartó török birkózóversenyről, amerikai és orosz iskolások hazafias neveléséről, a jemeni polgárháborúról, kabuli véres merényletről, a kolumbiai női gerillák közötti babyboomról, az omladozó országról, Venezueláról, a Kubában tizenötödik életévüket betöltő lányok felnőtté válási ünnepéről hercegnői jelmezzel és rózsaszín Cadillac-kel, nyomortanyán fényképezett dakari modellekről. 

A World Press Photo sikerműsorában nagy fotók láthatók a nagyvilágból.

Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ