RSS Feed

Országúti gyilok

Csontos Tibor - 2019. 03. 16. 8:00:11 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Országúti gyilok

Amilyen az ország, olyan a közlekedése - mondta az egyik kereskedelmi televízió híradójának riportjában Pausz Ferenc, közlekedési, közlekedésbiztonsági szakértő, akit abból az apropóból kérdeztek meg, hogy valaki lefilmezte, amint sztrádai kivezető szakaszon két személygépkocsi hátborzongató módon előzött. Az egyik balról, a másik jobbról. A gátlástalanul szabálytalankodó országúti rémpilóták listája terjedelmes.

Egyre gyakrabban mutatnak be a híradók olyan felvételeket, melyek autóutakon, autópályákon készülnek és szinte a horrorjelenetek határát súroló közlekedési szabálytalanságokat, olykor rémtetteket örökítenek meg. E felvételeken a pilóta legtöbbször saját maga büszkélkedik el azzal, hogy mekkora sebességgel száguld, s milyen nagy az ő közlekedési intelligenciája, s persze az ő autójának teljesítménye, melyekkel szinte elhalványítja az út szélén árválkodó, sebességhatárt jelző táblát. Máskor mások kapcsolják be fedélzeti kamerájukat, hogy felvegyék az előttük, mellettük éppen zajló, egészen kirívó közlekedési szabálytalanságot, hogy mást ne mondjunk, közlekedési bűncselekményt. Melynek során dermesztő módon közlekedő, az emberi életeket semmibe vevő, gépkocsizó vadállatok kerülnek filmre. Mely filmeket azután a riporterek megkérdeznek közlekedési szakembereket, gépjárműoktatókat, akik elmondják, hogy ejnye, hát szabad ilyen haj,eresztő produkciókat bemutatni?

Olyant viszont ritkábban látunk, hogy e felvételek a rendőrség birtokába kerülnek, és a bizonyíték alapján megindul az eljárás az országutak e vadorzói ellen, akiket a legsúlyosabb szabálytalanságok esetében örökre meg kellene szabadítani a jogosítványtól. A statisztika is arról szól, hogy az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság közlekedésbiztonsági akciói, kampányai és minden segítő jó szándéka ellenére 2018-ban például nyolc százalékkal többen haltak meg az utakon, mint a megelőző esztendőben. Szokás mondani, hogy minden halál értelmetlen, de az utakon, a legtöbbször felelőtlenségből otthagyott életek drámája valóban feldolgozhatatlan. A magyar közutakon évente több mint hatszázan veszítik életüket, erre az út menti síremlékek, virágok, koszorúk is emlékeztetnek bennünket. 

Megismétlem, amit Pausz Ferenc mondott az említett tudósításban: Amilyen az ország, olyan a közlekedés. A hétköznapokban jelenlévő agresszivitás, indulat, düh maradéktalanul megjelenik a mindennapi közlekedésben is. Az autós gyűlöli a gyalogost, a motorost, a kerékpárost. A kerékpáros, a motoros gyűlöli az autóst. A gyalogos pedig mindenkit gyűlöl, de kiváltképp a kerékpárost, aki sokszor azt hiszi, a járdát kifejezetten neki építették és a zebrán még véletlenül sem jutna eszébe leszállni a nyeregből és áttolni a kétkerekűjét, miként ezt a KRESZ is előírja. Inkább cikázik a zebrán áthaladók között az ő aszfaltmagasságú intelligenciahányadosával. 

Óhajjá vált csupán, hogy kölcsönösség, türelem, fegyelem, empátia is szükségeltetne a mindennapi közlekedésben - akár autóban, motorkerékpáron vagy kerékpáron közlekedünk, akár gyalogosan. A közlekedés ugyanis társasjáték, nem lehet, hogy ne figyeljünk egymásra. Ugyanakkor ebben az országban olyanná kezd válni a légkör, a hangulat, amely kikezdi ezt a társasjátékot is. A politikában uralkodó acsarkodás, gyűlöletkeltés, az állandó harckészültség, már nem csupán verbális agresszivitás óhatatlanul átszivárog a hétköznapokba, a bennünk felgyülemlett indulatokat az utcán, a közlekedésben vezetjük le. A minap néhányan felszálltak az egyik pesti villamosra és se szó, se beszéd, bántalmaztak egy utast, szilánkosra törték a jármű egyik ablakát, majd a következő megállónál leszálltak. Olykor az efféle törés-zúzás, bosszúállás dívik az utakon is vélt vagy valós sérelmek megtorlására. Nem adunk elsőbbséget, jobbról előzünk, száguldozunk, márkásabb autónkkal erőfölényünket fitogtatjuk, mintha ránk külön közlekedési szabálykódex vonatkozna, Hungaroringnek képzeljük az autópályát, sokszor a közlekedésben is idegesek vagyunk, indulatosak, feszültek. S mindeközben folyik az országúti gyilok. 





Fotó: -a-
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ