RSS Feed

Urbán&Urbán

Csontos Tibor - 2019. 01. 28. 8:00:22 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Urbán&Urbán

Úgy fest, nem volt még alkalom arra, hogy fotóriporter apa és fotográfus fia ugyanazon a helyszínen, ugyanazt a témát negyven év különbséggel fényképezze végig. Ez történt Urbán Tamás és Urbán Ádám esetében, akik fotótörténeti eseményt produkáltak azzal, hogy mindketten megörökítették az Aszódi Javítóintézet lakóinak életét először 1975-ben fekete-fehérben, illetve négy évtizeddel később, színesben.

Aki ismeri Urbán Tamás, ma már Balázs Béla-díjas fotóriporter életművét, cseppet sem lepődik meg azon, hogy annak idején az újságíróiskola fotóriporteri szakán tanulva azonmód egy hermetikusan elzárt intézet nehézfiúinak életéről kívánta elkészíteni vizsgamunkáját. Urbán Tamás már rögtön az elején eljegyezte magát mindazzal a devianciához köthető tematikával, őt mindig az érdekelte, ami tabunak számított, ami hivatalosan nem is létezett. Szociofotói máig híven őrzik egy korszak lenyomatát a hetvenes évekből a börtönök, a nyolcvanas évtizedből a szipusok, a csövesek világáról, a Fekete Lyuk jellegzetes figuráiról, az underground kultúra képviselőiről, de egyedülálló módon örökítette meg a mentősök, a rendőrök munkájának kulisszáit is. Az akkor még Aszódi II. sz. Fiúnevelő Intézetként számon tartott javítóintézetben készült fotósorozata már csupán a helyszín különlegessége miatt is feltűnést keltett.

Olyannyira, hogy a képekből 1975 decemberében megnyílt kiállítást azonnal betiltották. Az akkori oktatási minisztérium gyermekvédelmi osztályának vezetője közölte, hogy a képek nem hagyhatják el Aszódot. Tabutéma volt akkor az ifjúság körében jelentkező deviáns magatartás bemutatása.Miközben a kiállítást megnyitó Keleti Éva - Urbán Tamás egyik tanára a MÚOSZ fotóriporteri iskolájában - a legmagasabb helyekig is elment azért, hogy ezt a kiállítást Budapesten is bemutathassák. Kortörténet és kórtörténet egyszerre. A betiltott kiállítás képeit negyven évig őrizték az intézet egyik pincéjében egy törött lábú zongorát tartó faládában, s amikor ezek meglétéről néhány éve Urbánék értesültek, Ádám kitalálta, hogy negyven év múltán az édesapja után ő is "képesíti" az intézet mai életét, csakhogy ő már színesben, huszonegyedik századi technikával. 

E képes mese úgy folytatódott, hogy 2018 novemberében Urbán&Urbán címmel az aszódi intézetben egymás mellett mutatták be a két képsorozatot, s azt a kiállítást is ki más nyithatta volna meg, mint Keleti Éva, ezúttal  Kossuth-díjas fotóművészként. Ezúttal pedig már nem kellett arra várni, hogy a két, negyven év eltéréssel készült anyag Budapesten is helyet kapjon, ráadásul nem is akárhol: a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban. Itt nyílt meg Urbán Ádám képkiállítása Esély-Aszódi javítóintézet címmel, mely képkiállításon persze édesapja aszódi képeinek némelyike is látható még január huszonnyolcadikáig. Azt pedig már le sem kell írnunk, hogy ki bocsátotta harmadszor is útjára a tárlatot, ami a jelek szerint Keleti Éva pályáján is különös helyet foglalhat el. 

(Az Esély című kiállítás január 28-ig látható a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban. VI.Budapest, Nagymező u.8.)




Fotó: Urbán Tamás
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ