RSS Feed

Oldtimerség

Csontos Tibor - 2018. 05. 24. 8:00:16 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

Oldtimerség

Eleddig azt hittem, nincs ilyen szavunk, de midőn veterán autók egyik minapi bemutatóján valamelyik nézelődőt hallottam ezt a kifejezést, azonmód elhatároztam, hogy kölcsönveszem és elhelyezem e kis vélekedésszösszenet élén. Oldtimerség. A nyelvvédők remélhetően nem berzenkednek, hogy kiötlője ösztönös szóalkotással egy angol kifejezéshez ragasztotta a főnévképző -ság képzőt. Ez a magyangol szó mintha foglalata lenne mindannak, amit a veterán autók iránti rajongás jelent.

Sajna, nem vagyok fanatikus rajongója a technikai sportoknak, autóversenyre például - lett légyen az bármilyen is - magamtól soha nem mennék ki, ahogyan a motocross- és, a motorversenyek sem hoznak lázba. Miközben azért távolról figyelem a Forma 1-esek futamkarrierjeit, Talmácsi Gábor és Michelisz Róbert eredményeit és nem hagynak hidegen Szalay Balázsék dakaros kiruccanásai sem. Ugyanakkor képes vagyok órákig bámészkodni egy-egy veterán autó tárlaton, miként erre alkalmam volt a napokban is a Zemplénben, köszönhetően a Régi Autók és Motorok Miskolci Egyesületének. E társulat egyetlen nap alatt tette tiszteletét látványos konvojával Széphalomban, Borsiban és Pácinban, hogy kis időutazásra vigyen bennünket matróna korú verdáikkal. 

Ezek a járművek, miként más, hasonló bemutatók járgányai is meseszerű oldsmobile-ok, szívet-lelket melengetően kiglancolva, kívül-belül kifényesítve, mint megannyi négykerekű ékszerdobozok kelletik magukat. Némelyikükön például az utolsó csavarig minden eredeti, s oly becsesek tulajdonosaiknak, hogy legszívesebben egy bank garázsméretű széfjében tartanák e kincsüket. Letűnt időket, korokat, hangulatokat hoznak vissza, igaz, mondjuk, egy 1953-as Mercedes-Benz 170 DS műszerfalán osztályidegen a felszerelt GPS, de hát ez a modell sem tudhat mindent... Azt viszont kifejezetten kedvelem, ha e csodajárgányok tulajdonosai azzal is megadják a módját, hogy a márkájuk idejéből való jelmezekben, kellékekben parádéznak. Még az is megbocsátható, ha a hátsó szélvédő alatt egy korhű bólogató fejű kutya díszeleg...

Miként megmosolyogtató, ha egy-egy hajdanvolt "közszolgálati" jármű színesíti az oldtimer-parkot, mint tette ezt az 1964-es szirénás, kéklámpás rendőrségi Moszkvics 403-as gazdája.A Szovjetunióban készült a második világháború után odakerült német Opel-gyártósorokon. S ha már a kelet-európai retrohullámokon is ringatóztunk, itt volt egy tűzpiros Skoda Octavia is a hatvanas évekből. 

Egy másik oldtimer tárlaton alkalmam volt látni egy 1966-os Jaguár E-type 4.2 S1 modellt, amely az egyik legkeresettebb veteránautó, egyike a legkitűnőbb befektetéseknek, anno világsztárok, zenészek, színészek, autóversenyzők vásárolták ezt a típust. Szakértők szerint ez minden idők legszebb autója. Nem véletlen, hogy ott volt rajta a matrica: " Oldtimer vagyok, a gazdám féltve őrzött kincse. Kérlek, vigyázz rám, ne érj hozzám!" Pedig a hatvanas évek végén a Scotland Yard rendőrei szívesen hozzáértek volna az akkori londoni bankrablók kedvenc  Jaguár 201-eséhez, az első sportlimuzinhoz, amely járó motorral dekkolt a kifosztáshoz kiszemelt bankok előtt. Végül a londoni rendőrök is beszereztek néhányat e típusból, hogy sikerrel üldözhessék az angol Bonnie-ket és Clyde-okat. 

Mondják, hogy az oldtimerek gazdái többet költenek e verdákra, mint a feleségükre, és több időt is, egy-egy modell felújítása hónapokig, akár évekig is eltarthat. Töméntelen, idő, pénz, energia, megszállottság, csúcshobbi, autószerelem - mindezt egyszerre jelenti az oldtimerség. 



Fotó: halasizsolt.hu
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ