RSS Feed

A Valóság nevű nagybácsi

Csontos Tibor - 2018. 02. 06. 8:57:44 Nagyobb szöveg Kisebb szöveg Cikk küldése e-mailben Nyomtatóbarát változat

A Valóság nevű nagybácsi

Hitchcock valami olyasmit mondott egyszer, hogy a játékfilmben ő a rendező, a dokumentumfilmekben az Isten. Na jó, de akkor mit kezdjünk a fikciós dokumentumfilmekkel? - kérdezhetnénk. Ezzel együtt van valami ebben a megállapításban. A dokumentarista ki vagyon szolgáltatva a Valóság nevű nagybácsinak, aki napjainkban levelet ír csak nekünk. Sokszor Cseh Tamás ikondalának sorai jártak eszemben, miközben a napokban véget ért Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál (BIDF)produkcióit néztem. S azon is töprengtem, miért nem kellenek már a dokumentumfilmek.

Láthatatlan filmek a BIDF-en. Ezzel a dokumentumfilmek mai helyzetét jól jellemző mondattal indult a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál műsorfüzete. Majd így folytatódott: "Aki ezeket a filmeket látja, nem lehet hazugságokkal megtéveszteni." Kulcsmondat. Az utóbbi idők egyik legjobb filmes kezdeményezésének, a BIDF-nek az alapítója-igazgatója, Sós Ágnes szerint ennél világosabban és rövidebben aligha lehet megfogalmazni azt, hogy a fesztiválon szereplő filmeket látva többé már nem lehet becsapni bennünket. Mindezt azzal indokolva, hogy a fesztiválon bemutatott kreatív dokumentumfilmek a lehető legközelebbről, hitelesen meséltek el valódi, emberi sorsokat, életeket, történeteket. Sós Ágnes egy műfaj értelmének, mibenlétének rendkívül egyszerű foglalatát fogalmazta meg. 


Hiszen az ízig-vérig dokumentumfilmesre a valóságfeltáró szenvedély, a nyitottság, a problémaérzékenység a legjellemzőbb, az ízig-vérig dokumentumfilmesnek a szeme a felvevőgép. A dokumentumfilm pedig mindig is a valóság kutatásának, bemutatásának intenzív formája volt, a kreatív dokumentumfilm pedig minden eddiginél mozgékonyabb, frissebb filmes gyakorlat. Ez derült ki az idei BIDF-en is, melyre mintegy harminc országból érkezett ötven különleges, fesztiváldíjas és Magyarországon először vetített alkotás, melyek emberi sorsokat, társadalmi kérdéseket hoztak testközelbe érzékeny módon. Olykor tabutémákat dolgoztak fel, mint például a fogyatékkal élők szerelmi élete, a másság, bemutattak prostimatrónákat, de készült film a Brexitről, olaszországi ördögűzésről, kínai gyermekfalvakról, a demokrácia, a hatalom, a szabadság kérdéseiről is. 


A hetvenes években igazi filmes valóságkutató műhely volt a dokumentumfilmeket gyártó Balázs Béla Stúdió, amelyben, igaz, eleinte főleg olyan rendezők készítettek dokumentumfilmeket, akik játékfilmrendezők akartak lenni. Ennek ellenére egyikük számára sem tűnt kényszerű megoldásnak, átmeneti állapotnak a dokumentumfilm készítés. Gazdag Gyula, Grunwalsky Ferenc, Mihályfy László, Szomjas György, Dárday István, Ember Judit, Magyar Dezső, a Gulyás-testvérek, Zsigmond Dezső, Erdély Miklós, Bódy Gábor, Sára Sándor és még lehetne sorolni a neveket, miként a filmeket is: Fekete vonat, Határozat Ember Juditnak ezt a filmjét az amerikaiak beválasztották Minden idők 100 legjobb dokumentumfilmje közé), Jutalomutazás, Válogatás, Nászutasok, Krokodil, Archaikus torzó... Ezen alkotók számára a dokumentumfilm nem stílust vagy fogalmazási módszert jelentett, hanem a valóság képi megismerését, nem kevésszer némi trükkel. Brechtnek tulajdonítják a megállapítást, mely szerint az igazság kiderítéséhez némi furfangra is szükség van. E dokuk bemutatása esemény volt komoly nézői és kritikai visszhangokkal, a BBS produkciói a filmes folyóiratok is követték. Azt tették, amit a hetvenes évek népszerű könyvsorozata, a Magyarország felfedezése.

Napjainkban mintha nem lenne becsülete a dokumentumfilmnek. Sós Ágnes szerint az is baj, hogy mifelénk sokszor még a műfajt is el kell magyarázni, ahol ezek a filmek láthatatlanok. Mégis elhozza egy ilyen országba a világ legsikeresebb, legszínvonalasabb, legélvezhetőbb kreatív dokumentumfilmjeit. A dokumentumfilmek eltűntek a mozikból, a televíziókból is, utoljára a 2010 előtti Duna Televízió tartotta fontosnak a műfajt. Azóta a doku már nem tévés cikk, vajon ki vásárolna reklámidőt egy dokumentumfilm sugárzásának környékére?

Ezzel együtt az Ember Judit Dokumentumfilmes Pályázaton sok alkotó indult sikerrel. Más kérdés, hogy a közönség ismer-e dokumentumfilmes alkotókat Almási Tamástól Varga Ágotáig? Megnézheti-e valahol és valamikor ezeket a rendkívül sokféle témájú filmeket? Egyáltalán tudja-e, hogy ilyenek készülnek és készülhetnek? Csak éppen láthatatlanok. Mintha a Valóság nevű nagybácsi tényleg csak levelet írna nekünk. 







Fotó: Varga Gábor
Lap tetejére
ニューバランス ニューバランス 574 ニューバランス 576 ニューバランス 996 ニューバランス 1400 ナイキ スニーカー ロレックス 買取 ティンバーランド ブーツ